اموزش پرورش پژوهش

برای دانشجویان،آموزگاران،والدین کودکان استثنایی

۱) بین کارها کمی استراحت کنید، همیشه لبخند بزنید،از گله و شکایت بپرهیزید .

2) تحقیق کنید.3) حرفه ای لباس بپوشید.4 ) زود بیایید، دیر بروید.

5) همکارانتان را بشناسید.6) کمک بخواهید.7) داوطلب شوید.8) برنامه ریزی کنید.9) مطلع کردن رئیس

از اهدافتان 10) دیدگاهی مثبت داشته باشید.


نکات اضافه برای ساده کردن شروع کار جدید

* قبل از شروع کار جدید وقت بگذارید و کمی درمورد کارمورد نظرتان تحقیق کنید. ببینید چه کارهایی میتوانید درمورد مدیرجدیدتان انجام دهید تا نظر مثبت او را به خودتان جلب کنید.

* راه های خانه تا محل کار را خوب بررسی کنید و کوتاهترین آنها را پیدا کنیدتاهمیشه به موقع سر کار حاضر شوید.


ادامه مطلب

[ پنجشنبه 30 اردیبهشت1389 ] [ 21:4 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

سطح انگیزه در بین دانش آموزان دختر و پسر همچنین سطح انگیزه در پایه های مختلف با هم متفاوت است. و هرچه مقطع تحصیلی بالا می رود تاثیر انگیزه ها هم پیچیده تر می شود. دلایل بی انگیزگی به درس می تواند گسترده و پیچیده شود.

در ذیل مهمترین عوامل بی انگیزگی به درس، شرح داده می شود.

1- کم ارزشی علم در جامعه.

2- کم ارزشی سواد در بین خانواده.

3- اکثر افراد با سواد جامعه وضع مادی خوبی ندارند.

4- وضعیت نابسامان مادی و روحی خانواده.

5- برخورد نامناسب با دانش آموزان در مدرسه.

 


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 29 اردیبهشت1389 ] [ 19:30 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

 اگر شما هم یک کارمند باشید، احتمالا با شرایطی که خواهیم گفت آشنایی دارید چرا که ممکن است برای خودتان اتفاق افتاده باشد یا برای همکارتان که با شما دوستی نزدیک دارد .

    چند سال از شروع کار شما و به عبارتی کارمندیتان می‌گذرد و حالا احساس می‌کنید که انگار دارید در جا می‌زنید و در راهی قرار گرفته‌ اید که هیچ تغییر و پیشرفتی در آن نمی‌بینید. در این نقطه باید درست فکر کنید و ببینید که دقیقا در کجا هستید و آیا راه کنونی می‌تواند شما را به هدفتان برساند یا نه .

    نکته اولی که باید به آن توجه کنید اینست که چه چیز در این شغل کنونی شما را مجذوب کرده از انجام آن راضی و خوشحال می‌شوید. مثلا دوست دارید در بخش فن‌آوری اطلاعات کار کنید یا این که کار با تکنولوژی‌های فنی و ابزارهای مکانیکی را ترجیح می‌دهید. شاید هم به هر دو علاقه‌مند باشید. دوست دارید به عنوان یک سرگروه فعال باشید یا این که ترجیح می‌دهید از کسی دستور بگیرید؟


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 29 اردیبهشت1389 ] [ 19:9 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.

2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.

3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.

                                                               
ادامه مطلب

[ چهارشنبه 29 اردیبهشت1389 ] [ 18:59 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

«تربيت» مجموعه روش ها و راهکارهايي است که از آغاز زندگي انسان به کار گرفته مي شود تا افراد در مسير صحيح رشد و ترقي قرار بگيرند و در پرتو آموزش هاي تربيتي به سعادت و کمال دست يابند. موضوع تربيت فرزندان از گذشته تاکنون جزو موضوعات اساسي و بنيادين خانواده بوده است. با اين همه برخي اوقات پدر و مادر در تربيت فرزندان خود دچار اختلاف سليقه مي شوند. اين موضوع بر روي رفتار کودک نيز تاثير عميقي مي گذارد. طبق بررسي ها مشخص شده که نحوه تربيت کودکان عمده ترين عامل اختلاف بين زن و شوهر است.


ادامه مطلب

[ یکشنبه 26 اردیبهشت1389 ] [ 17:44 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

 ميهن ما انسان هاي فداکار و بزرگ در دامن خويش زياد پرورانده است اين درست که در کتاب هاي درسي، نام دهقان فداکار و حسين فهميده و ... ثبت شده است، اما اين ها نمونه هايي هستند از باغ هزار در هزار گل ايران. يک روز ريزعلي خواجوي، درشب سرد زمستاني، جامه خويش را به آتش مي کشد تا قطار را از ريزش کوه باخبر کند. يک روز حسين فهميده با نارنجک تانک دشمن را منفجر مي کند تا يارانش زنده بمانند. يک روز حسن اميدزاده، معلمي را، سوختن را، در عمل نشان مي دهد تا انسان سازي  معلم را نشان دهد و ديگر روز، شانزدهم ارديبهشت ماه جاري، در هفته معلم، حميده دانش دختر ۲۴ ساله شهر امام رضا(عليه السلام) که هم اخلاق «حميده» داشت و هم اهل «دانش » بود در سد کارده، کاري مي کند کارستان. او جان شاگردش را به قيمت جان خود نجات مي دهد تا نشان دهد ايران از زادن فرزندان فداکار، سترون نيست، تا ثابت کند فرزندان ايران، ايثار را به ملکه رفتاري خود تبديل کرده اند. آري حميده دانش مربي جوان قرآن با اين اقدام شجاعانه، آيات قرآن را درباره ايثار و از خود گذشتگي تجسم بخشيد.


ادامه مطلب

[ دوشنبه 20 اردیبهشت1389 ] [ 20:3 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

معرفي جوانان برتر و موفق در حوزه‌هاي مختلف علاوه بر تأثيرگذاري ويژه در ارتقاء هويت ديني و ملي جوانان اقدامي مهم در جهت ارائه الگوهاي برتر به جامعه جوان كشور است. جشنواره ملي جوانان داراي توانايي‌هاي خاص به عنوان يكي از 15 جشنواره اقماري «جشنواره ملي جوان ايراني» تلاش مي‌كند،‌با ورود به حوزه فعاليت جوانان داراي توانايي‌هاي خاص، تصويري واقع‌بينانه از توانايي و كارآمدي جوانان داراي توانايي خاص (معلول) را در حوزه‌هاي مختلف به جامعه نشان دهند.

  زمان ثبت‌نام:

ثبت نام جهت شركت در جشنواره فعاليت‌هاي اجتماعي جوانان از روز شنبه 22/ اسفند/88 آغاز و در تاريخ 30/اردیبهشت/ 89 خاتمه خواهد يافت.

 جوايز:

  در هر عرصه به 3 نفر برتر جوايزي به شرح ذيل اهداء خواهد شد:

Ø       نفرات اول هر عرصه: تنديس بلورين جشنواره، لوح يادبود و 6 سكه تمام بهار آزادي

Ø       نفرات دوم هر عرصه: لوح يادبود و 4 سكه تمام بهار آزادي

Ø       نفرات سوم هر عرصه: لوح يادبود و 2 سكه تمام بهار آزادي

   به كليه شركت كنندگان گواهي شركت در جشنواره اعطاء خواهد شد.

 

 


ادامه مطلب

[ یکشنبه 19 اردیبهشت1389 ] [ 17:21 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

See full size imageدانشمندان کانادايي اعلام کردند تماشاي تلويزيون براي کودکان کم سن و سال خطرناک است.

واحد مرکزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه : محققان دريافتند به ازاي هر يک ساعت تماشاي بيشتر تلويزيون ، آينده کودکان در مدارس به خطر مي افتد به نحوي که ميزان تمرکز آنان در کلاس کمتر مي شود و در سال هاي بعدي عمر کمتر به ورزش مي پردازند و موفقيت آنان در درس رياضي نيز کمتر خواهد بود.

محققان همچنين دريافتند کودکاني که در سنين پايين ، بيشتر تلويزيون تماشا مي کنند ، در آينده و در سن ده سالگي بيشتر نوشابه مي نوشند و ميزان چربي بدنشان نيز بالاتر خواهد بود.

                                                                                                       روزنامه خراسان ۱۸/۲/۸۹


ادامه مطلب

[ شنبه 18 اردیبهشت1389 ] [ 16:5 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

 

با شروع فصل امتحانات استرس و اضطراب دانش آموزان از موضوعاتي است که بيش از هر زمان ديگري اهميت و توجه ويژه اي را مي طلبد.اغلب اضطرب ها و استرس هاي دانش آموزان ريشه در خانواده ها و آموزشگاه ها دارد و نقش والدين معلمان در کاهش اضطراب دانش آموزان حائز اهميت است.
علل اضطراب امتحان در دانش آموزان را مي توان به سه دسته کلي تقسيم کرد که عبارتنداز:

*عوامل فردي و شخصيتي دانش آموز مانند اضطراب عمومي، پايين بودن اعتماد به نفس، هوش، تمرکز و به ويژه روشهاي نادرست مطالعه و انتظارات نادرست از خود.

*عوامل آموزشگاهي و اجتماعي همچون انتظارات معلمان، رقابت، سيستم آموزشي حاکم بر مدارس، نوع درس و مدرک گرايي

* عوامل خانوادگي چون شيوه تربيتي والدين، انتظارات سطح بالاي والدين، جو عاطفي حاکم بر خانواده، ويژگيهاي شخصيتي والدين و طبقه اقتصادي و اجتماعي والدين....


ادامه مطلب

[ پنجشنبه 16 اردیبهشت1389 ] [ 20:3 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

وبلاگ نویسی مانند هزاران پدیده وارداتی دیگر تحت تاثیر  سلیقه ایرانی قرار گرفته است. با مروری به وبلاگهای خارجی و وبلاگهای فارسی میتوانید تفاوتها و تاثیر سلیقه ایرانی را بر وبلاگها مشاهده کنید. به طور مثال ایرانیها توجه ویژه ای به قالب وبلاگ دارند و علاقمند به استفاده از قالبهایی با گرافیک پیچیده تر هستند در حالیکه در وبلاگ های غربی عموما از قالبها و شمایل ساده تر برای وبلاگ خود استفاده میکنند. حال با نگاهی به وبلاگهای فارسی به چند نکته آزار دهنده که در بین  آنها رایج است اشاره خواهیم کرد.

*فونت درشت،* موزیک در وبلاگ ،* جاوا اسکریپت، *نظر دهی بی معنا یا تبلیغی،  *توجه بیش از حد به جنس مخالف، *ناسزاگویی و کلمات نامناسب، *استفاده از تصاویر حجیم،* کپی از نرم افزار ورد مایکروسافت،* کپی برداری بیش از حد از وبلاگ دیگران،* بزرگترین اشتباه ،*  ندید گرفتن پند دیگران،*پست های بسیار بی اهمیت، *عدم درج منابع یا نام نویسنده، *پستهای کم اهمیت با مطالب بسیار کم

*عدم رعایت اخلاق مطبوعاتی و نشر،  *گذاشتن لینک باکس تبلیغاتی یا فروش، *عکسهای بی ربط  به موضوعات وبلاگ،* افکت هایی به دنبال ماوس و غیره،  * عدم درج نام نویسنده یا ایمیل مدیر ، *درج آزاد و بدون تایید نظرات

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 14 اردیبهشت1389 ] [ 10:52 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

برخـي از کودکان هيچ گاه معـناي ترس را درک نمي کننـد، اما بسـياري از آنها، با مجموعـه اي از تجـارب ترسناک در طول زندگيشان روبرو مي شـوند. آنها از افراد غريبه، تاريکي، حيوانات، طوفان، توالت و يا هر چيز جديد و متفاوتي مي ترسند. اين گونه ترس ها در برخي سنين يا دوره هايي خاص تشديد مي شوند. براي مثال ترس از صداهاي بلند در دو سالگي به اوج مي رسد.


ادامه مطلب

[ دوشنبه 13 اردیبهشت1389 ] [ 19:18 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

وارد مدرسه نابينايان "تقوا" مشهد که مي‌شوي، بايد يادت باشد که آن‌ها هم مي‌بينند. آن‌ها تو را، احساست را و قلبت را با تمام وجود حس مي‌كنند. به اين مدرسه که وارد مي‌شوي بايد عقل را بگذاري زير پا و با دلت ببيني و با احساست لمس کني. با من بيا. چشم‌هايت را ببند تا عميقا حس کني دنيا بدون ظواهر و خودبيني چه اندازه زيباتر است.


ادامه مطلب

[ یکشنبه 12 اردیبهشت1389 ] [ 18:49 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

ستاد بزرگداشت مقام معلم، اسامي معلمان نمونه كشوري امسال را اعلام كرد.

اسامي معلمان نمونه استان خراسان رضوي شامل حسن فضل (دبير معارف اسلامي دبيرستان)، غلامرضا براكوهي (دبير شيمي دبيرستان)، محمد قمي‌فر (رئيس دبيرستان نمونه)، قاسم مجدي يزدي (معاون مركز پيش‌دانشگاهي)، طاهره شفيعي شهري (دبير ادبيات فارسي دبيرستان)، ربابه طوسي (آموزگار پايه چهارم ابتدايي)، محمد ابراهيم اسلامي (دبير كامپيوتر دوره متوسطه)، زهرا بهفر (مشاور راهنمايي تحصيلي)، شهين كاووسي چاهك (مدير آموزشگاه استثنائي بصيرت مشهد) و احمد رازي (آموزگار استثنائي نوين طوس) است.

اسامي معلمان نمونه استان خراسان شمالي شامل براتعلي فرهمند‌راد (دبيرعلوم اجتماعي راهنمايي تحصيلي)، قربانعلي دادپند (دبير حرفه‌وفن راهنمايي)، حبيب الله شفيع آبادي(آموزگار پايه سوم ابتدايي) و سيد عباس شجاعي (معاون دبيرستان) است.

اسامي معلمان نمونه استان خراسان جنوبي نيز شامل عليرضا اميرآبادي زاده (مدرس زيست‌شناسي مركز تربيت‌معلم)، طاهره جهانيان ( دبير علوم تجربي دوره راهنمايي)، مهناز مهدي‌زاده (رئيس مركز تربيت‌معلم بنت‌الهدي صدر) و فاطمه ثقه‌الاسلام (آموزگار پايه چهارم ابتدايي) است.




ادامه مطلب

[ شنبه 11 اردیبهشت1389 ] [ 22:47 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

 

 

۱۲اردیبهشت روز گرامیداشت مقام معلم بر رهروان راه

اندیشه مبارک باد

[ پنجشنبه 9 اردیبهشت1389 ] [ 20:48 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

ديدن چهره کلافه و درمانده پدر يا مادر يک کودک ۳-۴ ساله براي بسياري از ما آشناست. پدر و مادري که از سوالات متعدد و پشت سر هم کودک خود عصبي و خسته شده اند و نمي دانند چه طور بايد نقطه اي براي پايان اين سوالات پيدا کنند اما واقعيت اين است که هرگز نقطه پاياني وجود ندارد. ذهن کودکان سرشار از سوالات بي پايان درباره زندگي و دنياي اطراف است و هر تجربه جديد براي  آن ها همانند روبه رو شدن با يک دنياي بزرگ است که آن ها را درگير سوالات ريز و درشت مي کند. آن چه براي ما بزرگ ترها خسته کننده، تکراري، عادي و طبيعي است از نگاه يک کودک شگفت آور، جذاب، ديدني و تماشايي جلوه مي کند. بنابراين دنيا را از چشم کودکان ديدن عالمي دارد که ما بزرگ ترها از آن غافليم.


ادامه مطلب

[ پنجشنبه 9 اردیبهشت1389 ] [ 19:51 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

خانواده به عنوان اولین، مؤثرترین، مهمترین کانون رشد و تربیت ومنبع کسب اطلاع در شکل‌گیری و ایجاد سلامت روانی نقش ارزنده‌ای را دارد و هیج جامعه‌ای نمی‌تواند ادعای سلامت کند مگر این‌که از خانواده‌های سالمی برخوردار باشد، خانواده‌ای که بتواند خود را با تغییرات اجتماعی وسیعی که ناشی از گذر سنت به مدرنیزه است تطبیق دهد و در این راستا به تربیت فرزندانی توجه داشته باشد که بتوانند برای خود و جامعه‌شان مفید واقع شوند.

سلامت روانی همان سلامت فکر کردن و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است نه تنها جسم، بلکه روح نیز احتیاج به مراقبت دارد و این دو جدای از هم نیستند.

ایجاد سلامت روانی، هدف سازگاری فرد با محیط اطراف خود است در صورتی که بتواند خود را با محیط تطبیق دهد، قابلیت‌های خود را بروز دهد و فاقد اختلالات عاطفی و رفتاری باشد، در این صورت می‌توان گفت، از سلامت روانی برخوردار است.

ویژگیهای فردی که دارای سلامت روانی است :

 


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 8 اردیبهشت1389 ] [ 19:59 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

در مقام معلم ...

معلم عزيز ،استاد بزرگوار،تو را به چه مانند كنم. دل درياييت لبريز از آرامش است همچون كوه استوار از حوادث روزگار ايستاده اي و همچون ابر،باران پر شكوه معرفت بر چمن هاي دشت دانش آموختگي فرو مي ريزي 

معلمی شغل نیست؛  عشق است،هنراست. ایثاراست ،فداکاری است،اگر به عنوان شغل به ان می نگری رهایش کن و اگر عشق توست برتو مبارک                               

اي که الفباي زندگي را از سرچشمه نگاهت آموختم ......... روزت مبارک.

شمع شدی شعله شدی سوختی تا هنرت را به من آموختی

آنگاه که بر تخته سياه کلاس الفباي مهر مي نگاري محبت را بخش مي کني و عشق را صدا مي کشي فر شتگان خدا به تماشايت نشسته اند.

عارفان علـم عاشـق مي شوند           بهـترين مردم معلـم مي شـوند

عشق با دانش متمم مي شود            هر که عاشق شد معلم ميشود

معلمي عشق است ، هنر است ، سوختن و ساختن است . همچون شمع گداختن و روشني بخشيدن است . معلم معمار بزرگ وادي شرافت است ، نه بازرگان گم گشته در بازار تجارت .

 من دو چيز را دوست دارم:تو و گل سرخ را... گل سرخ را براي تو... و تو را براي همه چيز... به خاطر همه چيز ممنون

ستایشگر معلمی هستم که به من اندیشیدن را آموخت نه اندیشه

. خورشيد نگاهت گرمابخش وجود ماوحرارت كلبه ي سرد يأس و نااميدي و ارمغان شور و شعف است.

 

[ سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ] [ 22:30 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

*آنوکسی   :کاهش میزان اکسیژن به مدتی که بتواند آسیب مغزی ببیند.

*آفازی :فقدان یا نقص توانایی درک یا فرموله کردن زبان

*آپراکسی :ناتوانی در حرکت دادن ماهیچه هایی که در کار تکلم یا سایر اعمال ارادی درگیرند.

*آسم  :یک بیماری تنفسی مزمن که در آن فرد در نفس کشیدن دچار اشکال می شود.

* آتاکسی:(نوعی فلج مغزی)عدم هماهنگی حرکات ظریف وعمده

*آتروفی :کوچک وکم شدن نسج در عضلات واعصاب

*آتتوز: (نوعی فلج مغزی) حالتی غیر ارادی ،مکرر،کند وسریع که در حرکات بخصوص حرکات انگشتان ومچها به وجود می آید.

*فلج مغزی:حالتی است که به علت آسیب وارده بر مغزبه وجود می آیدوبا علایمی نظیر فلج،ضعف،ناهماهنگی وسایر نقایص حرکتی همراه است.

*سندروم داون:ضایعه ای است که به علت اختلالات کروموزومی به وجود می آیدوصفت بارز آن عقب ماندگی ذهنی وبرخی علایم جسمانی مانند :چشمان مورب پلک سوم،کوتاهی قد ،چاقی است.

*دیسلکسی:ناتوانی در خواندن

*دیستروفی:ضایعه ای ارثی که به صورت پیشرونده ای بافت را ضعیف ویا از بین می برد.

*صرع:اختلالی تشنجی وعود کننده

*هموفیلی:اختلالی است نادر که در خون به وجود می آید و به وسیله ژن مغلوب از مادر به فرزند منتقل می شود.

*هیدروسفالی :ضایعه ای است که صفت بارز آن بزرگ شدن جمجمه است

*میکرو سفالی:ضایعه ای است که صفت بارز آن کوچک شدن جمجمه است.

 

 


ادامه مطلب

[ یکشنبه 5 اردیبهشت1389 ] [ 18:43 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

ضربه روحی :معمولا نخستین واکنش والدین بعد از اطلاع از معلولیت فرزندشان ضربه روحی است آنها احساس گیجی ،کرخی ،آشفتگی فکری ودرماندگی می کنند،که معمولا چند ساعت یا چند روز طول می کشد.

با فروکش کردن واکنش ،والدین مشتاقند از شرایط موجود وچگونگی کمکی که از آنها ساخته است با خبر شوند .

انکار:قبول اینکه کودکی معلول است ،ابتدا برای بسیاری از پدران ومادران دشوار می نمایدآنها ممکن است تصور کنند اشتباهی رخ داده است.

خشم:هنگامی که والدین آماده پذیرفتن واقعیت موجود هستند،بعداز مرحله انکار حقیقت ،از معلول بودن فرزندشان دچار خشم می شوند.

تاسف:بعد از خشم به مرحله تاسف می رسیم،این تاسف ممکن است با غم والدین به خاطر نبود سلامتی که انتظارش را داشتندارتباط داشته باشد.

بی علاقگی:بعداز تاسف والدین نوعی بی علاقگی از خود بروز می دهند،احساس پوچی می کنند وهیچ چیز برای آنها معنا ومفهوم ندارد.

ساماندهی مجدد:ویژگی آن واقع گرایی نسبت به موقعیت وامید به آینده است،معمولا مایلند با فرزندشان کار ودر برنامه های آموزش شرکت کنند.

سازگاری:اینک آنها نسبت به نیاز های خاص کودکشان آگاهی کامل دارند وبرای برآوردن نیازها تلاش می کنند.


ادامه مطلب

[ شنبه 4 اردیبهشت1389 ] [ 20:21 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]

*شیطنت افراطی چه ویژگی هایی دارد؟

*ویژگیهای اصلی بچه های شیطان وبی قرار"فزون جنبش"

*ویژگیهای فرعی بچه های شیطان وبی قرار"فزون جنبش"

*رژیم غذایی وشیطنت

*راه های درمان                                                                                                 

                                     

 در ادامه مطلب بخوانید  

 


ادامه مطلب

[ شنبه 4 اردیبهشت1389 ] [ 18:46 ] [ جمالی -مشاور مرکز استثنایی توانخواهان ]

[ ]



، ،